dinsdag, mei 29, 2007

Anayse van Audiovisuele Media

Ja, we hebben hier een tv. Ja, we hebben ook appartementsgebouwen die ons omringen waardoor de helft van de posten Mierenrace zijn. En nee, wij hebben geen digitaal abonnement zoals blijkbaar iedereen in Spanje, waardoor de keuze sowieso sterk beperkt is. (Men zal zich uit de lessen communicatiewetenschappen herinneren waarom digitale televisie in België zoveel trager op gang gekomen is)
Blijven over: TVE, TeleCinco, Cuatro, .2 en 9 (Valenciaans) en La Sexta (zeer originele namen overigens :s)

Gisteren bedacht ik dat het toch eigenlijk not done was om na 9 maand nog steeds weinig of niets over het Spaanse TVlandschap te weten, behalve dat ze op woensdag drie afleveringen van Desperate Housewives uitzenden, hierbij niet gehinderd door enig gevoel voor chronologie.
Zappen werd het dus, en ik kwam onder andere tegen: de Spaanse versie van Sterren op de Dansvloer, X-factor, een programma gepresenteerd door een man met vrouwenpruik en dito kleren die eieren naar mensen gooide, een praatprogramma, vele hyperactieve reportages die hip proberen doen, nieuws waarbij men precies niet liever doet dan wenende mensen in beeld te brengen, en een paar films, waaronder Twelve Monkeys ("Doce Monos", om precies te zijn).
Dat gedub krijgt ge er hier nog niet uitgeklopt denk ik, velen hebben me al gevraagd of België dan geen geld heeft om films te laten dubben?
(ook of België de hoofdstad van Duitsland is, maar dit terzijde) And I don't know about you maar ik word nu niet bepaald wild van Bruce Willis die zijn mond nogal onsynchroon met de te horen dialoog beweegt, laat staan Arnold Schwarzenegger die -wel met fake Duits accent en alles- bronstig declareert dat hij "volveré" ("I'll be back", hé). Prison Break in het Spaans is ook niet alles. Nog het meest ergerlijke van alles zijn de kinderstemmetjes, die ingesproken lijken te worden door vrouwen wiens pols in een bankschroef vastzitten. Vreselijk.

Dan heb je natuurlijk de reclame. Als ik die onderbreking elke drie kwartier in België al ambetant vond, is het niet te verbazen dat ik hier amper tv kijk. De reclamebreak duurt hier namelijk maar liefst een half uur!! Je kan dus op je dooie gemakje een douche nemen of de afwas gaan doen, maar vergeet het dat je nog meebent als de film uiteindelijk verdergaat! En natuurlijk maakt dat ook dat een doorsnee film niet gedaan is vóór half twee 's nachts.

De "echte" programmatie begint ook maar rond een uur of 10 's avonds, als onze Spanjaard net van tafel komt. The Simpsons en Futurama, waar ik me nog eens zou voor zetten, zendt men uit om 15u, voor tijdens de siësta! En ik mag al ingeburgerd zijn en al wat ge wilt maar ik kan mij niet midden in de namiddag voor de tv placeren.
Hoeft het nog gezegd dat ik mij terug thuis gulzig ga zetten genieten van Peking Express en consoorten??

De Spaanse soaps kan ik illustreren met dit fragment uit Yo Soy Bea, over Bea la Fea (de lelijke), een seutemie en haar leven, quoi:

2 opmerkingen:

Unknown zei

En zeggen dat je in Spanje zit om, onder andere natuurlijk :), de zeden van de Spanjaarden op communicatief vlak wetenschappelijk te onderzoeken!De communicatievaardigheden van je Spaanse studiegenoten is ver onbestaande, de communicatie 'tout court' valt uit als het durft regenen boven de campus, op TV weten ze niet wat een mooie programmatie is... kom maar gauw naar België, 't is hier zo slecht nog niet. Alleen spijtig van de zon: ondanks de mooie lente wordt er voor menige PC geknarsetand telkens je een nieuwe episode van je ondertussen wereldberoemde blog op ons loslaat!
Viva la Belgica

Claire zei

Haha, moeder toch :) De trouwe lezeres van mijn blog...
De programmatie is niet "slecht" trouwens, alleen op Spaanse tijden, wat natuurlijk de Spanjaarden goed uitkomt!